A látás és a láthatóság kulcsfontosságú a biztonság szempontjából.

Ne bízz az automatikus fényvezérlésben ködben.

2025. febr. 24.
  • Néhány helyzetben szükséges manuálisan bekapcsolni a tompított fényszórót.
  • Amikor a nappali világítás be van kapcsolva, a hátsó lámpák nem világítanak.
  • Rossz látási viszonyok között állítsd be a sebességed, és tartsd be a megfelelő követési távolságot.
A modern autók automatikus fényszóró-vezérlése rengeteg munkát levesz a vezetők válláról: automatikusan bekapcsolja a tompított fényszórót, amikor besötétedik, vagy amikor alagútba, illetve parkolóházba hajtunk. Azonban ködben és más szórt fényviszonyok között az automatikus rendszer gyakran nem működik tökéletesen: a DEKRA szakértői azt tanácsolják a vezetőknek, hogy gondolkodjanak saját maguk, és manuálisan kapcsolják be a tompított fényszórót.
„Az automatikus fényszórók jelentősen javították a biztonságot. Azonban nem szabad vakon megbízni a technológiában” – mondja Denis Preissner, a DEKRA balesetkutatója. „A sok jármű fényérzékelői csupán a világos és sötét közötti különbséget érzékelik, és ködben, szitálásban vagy permetben általában csak a nappali világítást kapcsolják be, de a tompított fényszórót nem. Az újabb járművek érzékelői egyre érzékenyebbek, de még mindig fontos, hogy éberen figyeljünk, és ügyeljünk a világítási beállításokra.”

A nappali világítás nem elegendő rossz látási viszonyok között.

A nappali világítás üzemmódban a fényszórók gyengébben világítanak, és a hátsó lámpák teljesen kikapcsolnak. Ez megnehezíti a jármű láthatóságát elölről és hátulról, így kritikus helyzetek alakulhatnak ki könnyebben.
Ilyen helyzetekben, amikor a látási viszonyok rosszak, a vezetőknek maguknak kell bekapcsolniuk a világítást, és aktiválniuk a tompított fényszórót. „Minél előbb, annál jobb” – mondja Preissner.
A szórt fényben a láthatóság általában javul, ha bekapcsoljuk a ködlámpákat. Ezek szélesebben szórják a fényt, mint a normál tompított fényszórók, és jobban megvilágítják az utat közelről.
„Ködben sötétben vezetve azt javasoljuk, hogy ha rendelkezésre áll, kapcsolja be a ködlámpákat a tompított fényszóró mellett a legjobb láthatóság és az út optimális megvilágítása érdekében” – mondja Preissner. „A hosszú fény viszont nem sok értelmet nyer ködben vagy hóban. Erősen visszaverődik a köd cseppeiről vagy a hópelyhekről, így a fényvisszaverődés miatt rontja a láthatóságot.”
Ha a látótávolság 50 méter (kb. 165 láb) alá csökken, ajánlott bekapcsolni a hátsó ködlámpát a nagyobb biztonság érdekében. Még sűrű ködben is korábban észlelhetik az Ön járművét a következő forgalom a fényes hátsó lámpa révén. Azonban lassan kell vezetni; egyes országokban a hátsó ködlámpa bekapcsolása esetén a sebesség 50 km/h-ra (kb. 31 mph) van korlátozva. Amikor a köd felszáll, a fényes lámpát ismét ki kell kapcsolni, hogy ne vakítsa el a következő közlekedőket.
„Ne felejtsd el a legfontosabb szabályokat ködben történő vezetéskor” – hangsúlyozza a balesetkutató Preissner. „Ezek: alkalmazkodj a sebességedhez, tartsd be a követési távolságot, és soha ne kövess szorosan gyorsan haladó járműveket. Ellenkező esetben a tipikus tömegbalesetek veszélye áll fenn ködben.” Ezeket csak akkor lehet elkerülni, ha bármikor meg tudsz állni a látható távolságon belül. Az olyan keskeny sávokon, ahol a szemből érkező járművek veszélyeztethetik egymást, fél látható távolságon belül kell megállni.