Forma-1: A gyorsulási sáv biztosítása
Szerző: Bianca Leppert
Bernd Mayländer olyan munkát végez, amiről sokan álmodnak: Több mint 24 éve ő a Forma-1 hivatalos safety car pilótája. De mit is jelent ez pontosan? Ebben az interjúban az 52 éves német származású Bernd bepillantást ad nekünk a kulisszák mögé.
Hogyan váltál a Forma-1-es safety car pilótájává?
Fogalmazzunk úgy: Nincs olyan e-mail cím, ahová elküldhetnéd a referenciáidat (nevet). Amikor 1999-ben a Porsche Szuperkupán versenyeztem, megkérdezték tőlem, hogy nem akarok-e a Formula 3000-ben a safety car-t vezetni. Egy évvel később ugyanezt kérték tőlem a Forma-1-ben. Teljesen biztos voltam benne: Ez az, amit csinálni fogok. Ez mentalitás kérdése is: A tisztességes sport és a semlegesség mellett állok ki. Arra azonban nem számítottam, hogy a 25. szezonomba fogok menni - de a kiszálláson sem gondolkodom. Elvégre a tapasztalat központi szerepet játszik. Ez nem fél másodpercek kérdése. Elvégre a safety car egy biztonsági jármű.
Hogyan járul hozzá a safety car a Forma-1-es verseny biztonságosabbá tételéhez?
A legjobb versenyek azok, ahol nincs safety car fázis. Lehet, hogy a helyszínen vagyok, és nem veszek részt, de ez azt is jelenti, hogy nem történt semmi. Alapvetően a safety car fázis csökkenti annak kockázatát, hogy a versenyzők veszélyes helyzetet idézzenek elő. Tipikus pillanatok közé tartozik egy baleset, vagy amikor egy autó műszaki hiba miatt megáll, ami veszélyes lehet a helyreállításra az olyan szűk pályákon, mint Monaco, Baku vagy Szingapúr. A heves esőzés egy másik forgatókönyv. Az autók hajlamosak vízen futásra, így a sebességet csökkenteni kell. Amint potenciális veszély fenyeget, a versenyt az úgynevezett virtuális biztonsági autóval semlegesítik. Ezt 2016-ban vezették be, és gyorsabban lehet bevetni, mert virtuálisan megmondja a pilótafülkében ülő pilótának, hogy mennyire kell lassítania.
Milyen gyorsan mész a safety carral?
Attól függ. A Las Vegas-i Nagydíjon 306 km/h volt a végsebesség. De ez a kivétel. A Forma-1-es autók 350 km/h körüli sebességgel mennek. A biztonsági autós fázis alatt minden arról szól, hogy megtalálják az ideális sebességet, hogy a pilóták meg tudják tartani az energiát a gumikban és a fékekben - ez az egyenesekben körülbelül 240 km/h. A kanyarokban mindig a határon vezetsz, mert a biztonsági autó, egy sportautó és egy Forma-1-es autó közötti sebességkülönbség óriási.
„A legjobb versenyek azok, amelyeken nincs biztonsági autós fázis.”
Volt már olyan pillanatod, amikor túllépted a határt?
Soha nem száraz pályán. De ha esik, országúti abronccsal vezetek – nem olyan különleges esős versenyabronccsal, mint a Forma-1-es autók. 2011-ben Sanghajban volt egy szemnyitogató élményem. A hátsó rész leszakadt, amikor egy „puddle”-nek ütköztem. Még a mögöttem hajtó Sebastian Vettel is azt mondta: "Ó, ez közel volt." Örültem, hogy minden jól ment. Ahhoz, hogy tudd kezelni az ilyen helyzeteket, szakemberre van szükség, aki vezeti a safety cart.
Milyen feladataid vannak még egy versenyhétvégén?
A Forma 2, a Forma 3, a Porsche Szuperkupa és az új F1 Academy is a safety cart használja. Szóval, már időben szolgálatban vagyok a szombat reggeli első versenyeken. Részt veszek a versenyzői értekezleteken és az FIA, a legmagasabb nemzetközi motorsport hatóság ülésein is. A biztonsági autó funkcióit is elmagyarázom a vendégeknek. Ha verseny közben bevetésre kerül sor, akkor mindig tartunk egy eligazítást.
Mitől vonzó számodra ez a munka ennyi év után?
Az összes Forma-1-es versenyen az autóversenyzés legmagasabb kategóriájába tartozom, és láttam, hogyan fejlődnek a csapatok. Olyan hosszú ideig lehettem a részese – Mika Häkkinentől Michael Schumacheren át egészen a mai napig. Ez egy olyan varázslat, amely az évek során még jobban nőtt. Szinte soha nem gondoltam a biztonságra, de aztán baleset történt. Ez egyfajta kiváltó ok volt, ami arra késztetett, hogy foglalkozzak a biztonsággal. Mindig megkérdőjelezem, hogyan lehetne valamit javítani és biztonságosabbá tenni – ez egy soha véget nem érő feladat.
Mit takar ez a feladat?
Az FIA úgynevezett „Circuit Commission” tagja vagyok, amely versenypályákat tervez és engedélyez világszerte. Ebben a nagy bizottságban megvitatjuk a baleseteket és azt, hogy mit kell változtatni. Konzultálunk például a bukósisakok és versenyruhák gyártóival is. Hihetetlen, hogy mi változott a biztonság terén az elmúlt években.
Emlékszel az első munkádra biztonsági autósként?
Ez az ausztráliai Melbourne-ben történt 2000-ben. Már egyszer jártam ott a Porsche Szuperkupával, és ismertem a pályát és a várost. De az új szerepemben a rajtrácson állni, és látni Arnold Schwarzeneggert, ahogy az emberek szurkoltak neki, különleges volt. Nagy hatással volt rám. De akkoriban volt egy nagyon tapasztalt segédhajtóm. Ma már nekem is van tapasztalatom, de minden feladat más – ez az, ami izgalmassá teszi.
Akkor miért van egy segédpilóta a safety carban?
A rádióforgalomra összpontosít – sofőrként egyébként lemaradhat valamiről. Ő kezeli a rádió gombjait és a világítási rendszert is. Segítünk egymásnak. Mintha egy repülőgép pilótafülkében lennénk. Két fej jobb, mint egy – így még jobban minimalizálja a kockázatot.
Milyen vagy az utasülésben a mindennapi forgalomban?
Ha észreveszem, hogy valaki nagyon gyorsan akar vezetni, felszólalok. Amikor úton vagyok, mindig csak olyan gyorsan megyek, ahogy a forgalom engedi, és amilyen gyorsan csak tudok. Időnként a feleségem azt mondja: Tudod, hogy gyorsabban tudsz vezetni. De néha nincs kedvem, mert egy jó beszélgetés kellős közepén vagyunk. Ha szabad az autópálya, és szép autóm van, gyorsan hajtok – de csak akkor, ha a körülmények ezt lehetővé teszik.
Mit csinálsz a versenyhétvégék között?
Az évi 24 verseny miatt természetesen szűkös az idő. A családom, a feleségem és a gyermekeim elsőbbséget élveznek. Rendszeresen sportolok is, van saját borom is, amire vigyáznom kell. És természetesen vannak olyan nagyszerű partnerek, mint a DEKRA, akikkel számos projektben dolgozom együtt.