A látás és a láthatóság kulcsfontosságú a biztonság szempontjából
- Ne bízzon az automatikus fényvezérlésben ködben.
- Néhány helyzetben szükséges manuálisan bekapcsolni a tompított fényszórót.
- Amikor a nappali világítás be van kapcsolva, a hátsó lámpák nem világítanak.
Rossz látási viszonyok között állítsa be a sebességét, és tartsa be a megfelelő követési távolságot.
A modern autók automatikus fényszóró-vezérlése rengeteg munkát levesz a vezetők válláról: automatikusan bekapcsolja a tompított fényszórót, amikor besötétedik, vagy amikor alagútba, illetve parkolóházba hajtunk. Azonban ködben és más szórt fényviszonyok között az automatikus rendszer gyakran nem működik tökéletesen: a DEKRA szakértői azt tanácsolják a vezetőknek, hogy gondolkodjanak saját maguk, és manuálisan kapcsolják be a tompított fényszórót.
„Az automatikus fényszórók jelentősen javították a biztonságot. Azonban nem szabad vakon megbízni a technológiában” – mondja Denis Preissner, a DEKRA balesetkutatója. „Sok jármű fényérzékelője csupán a világos és sötét közötti különbséget érzékeli, és ködben, szitálásban vagy permetben általában csak a nappali világítást kapcsolja be, de a tompított fényszórót nem. Az újabb járművek érzékelői egyre érzékenyebbek, de még mindig fontos, hogy éberen figyeljünk, és ügyeljünk a világítási beállításokra.”
A nappali világítás nem elegendő rossz látási viszonyok között. A nappali világítás üzemmódban a fényszórók gyengébben világítanak, és a hátsó lámpák teljesen kikapcsolnak. Ez megnehezíti a jármű láthatóságát elölről és hátulról, így kritikus helyzetek alakulhatnak ki könnyebben. Ilyen helyzetekben, amikor a látási viszonyok rosszak, a vezetőknek maguknak kell bekapcsolniuk a világítást, és aktiválniuk a tompított fényszórót. „Minél előbb, annál jobb” – mondja Preissner.
A szórt fényben a láthatóság általában javul, ha bekapcsoljuk a ködlámpákat. Ezek szélesebben szórják a fényt, mint a normál tompított fényszórók, és jobban megvilágítják az utat közelről.
„Ködben, sötétben vezetve azt javasoljuk, hogy ha rendelkezésre áll, kapcsolja be a ködlámpákat a tompított fényszóró mellett a legjobb láthatóság és az út optimális megvilágítása érdekében” – mondja Preissner. „A hosszú fény viszont nem sok értelmet nyer ködben vagy hóban. Erősen visszaverődik a köd cseppjeiről vagy a hópelyhekről, így a fényvisszaverődés miatt rontja a láthatóságot.”
Ha a látótávolság 50 méter alá csökken, ajánlott bekapcsolni a hátsó ködlámpát a nagyobb biztonság érdekében. Még sűrű ködben is korábban észlelheti a többi, forgalomba részt vevő jármű az Ön járművét a hátsó ködlámpának köszönhetően. Amikor a köd felszáll, a ködlámpát ismét ki kell kapcsolni, hogy ne vakítsa el a többi közlekedőket.
„Ne felejtse el a legfontosabb szabályokat ködben történő vezetéskor” – hangsúlyozza a balesetkutató Preissner. „Ezek: alkalmazkodjon a sebességéhez, tartsa be a követési távolságot, és soha ne kövessen szorosan gyorsan haladó járműveket. Ellenkező esetben a tipikus tömegbalesetek veszélye áll fenn ködben.” Ezeket csak akkor lehet elkerülni, ha bármikor meg tud állni a látható távolságon belül. Az olyan keskeny sávokon, ahol a szemből érkező járművek veszélyeztethetik egymást, fél látható távolságon belül kell megállni.